zonne-, windenergie én waterstof (de groene-energiedriehoek)
Van "Transitievisie warmte"
Ga naar het project

Je hoort veel over capaciteitsproblemen op het net. Er wordt groene energie opgewekt en vaak op tijden dat dit minder nodig is én je kunt 't niet opslaan. In Scandinavië hebben ze hier een mooie oplossing voor gevonden. De overbodig opgewekte energie wordt omgezet in waterstof, die dan op momenten dat dit wel nodig is terug wordt omgezet in elektra. Voilà, weg overbelastingsprobleem. Sterker nog, het kan opgeslagen worden en fungeren als buffer voor perioden wanneer dit nodig is bv. winterperiode, avonden of ingeval een elektracentrale uitvalt/wegvalt. Wellicht is het bestaande gasnet hiervoor zelfs (deels) in te zetten.
De woningcoöperatie Vårgårda Bostäder in het Zweedse dorpje Vårgårda heeft inmiddels een testfase uitstaan voor 6 gebouwen met 172 appartementen. In Zeeland wordt door de gemeente Goeree-Overflakee samen met Stedin en KIWA de hand gelegd aan het verwarmen van 600 woningen met waterstof, waarbij het bestaande gasnet wort gebruikt .
