Ontsluitingsweg Park Warande
Van "Verkeersonderzoek Wilhelminakanaal Zuid en omgeving"
Ga naar het project
Beste dames/heren,
De mogelijke keuze voor een enkele ontsluitingsweg voor het Parck Warande via de Warandelaan is geen goed idee. In het oorspronkelijke plan is ook een aansluiting opgenomen aan het Wilhelminakanaal-Zuid. Het argument, dat die ontsluiting ten koste gaat van een aantal bomen aldaar is niet relevant. Bij inspectie ter plaatse blijkt het om een 2-3 tal bomen te gaan, die zeker geen "majestueuze" eiken zijn! Verder staat er alleen nog wat ongeregeld struikgewas en ander opschot, waar weinig aan verloren zal gaan. Twee vluchtwegen voor een woonwijk lijkt mij sowieso veel veiliger dan één! Een veilige uit/oprit aan de kanaalweg is prima mogelijk door gebruik te maken van de bermen aan beide zijden van de huidige weg om daarmee een verbreding /uitvoegstrook ter plaatse te realiseren. De kruising van de Waranderlaan met het Wilhelminakanaal-Zuid is nu al niet veilig en dat zou alleen maar erger worden met de huidige plannen!
De verwachte verkeersdruk op de Warandelaan tzt volgens bureau Arcadis is over de gehele dag uitgesmeerd misschien acceptabel, maar in de ochtendspits zijn er naast auto's ook veel scholieren, die op de Warandelaan naar het St. Oelbertgymnasium fietsen. Dat gaat niet altijd volgens de gangbare verkeersregels en leidt tot extra gevaarlijke situaties bij toenemend verkeersaanbod!
Zonder teveel extra inspanning is een aansluiting van het Parck Warande op de kanaalweg zéér goed mogelijk en gewenst!
Hoogachtend,
N. Vonk
Kapucijnenhof 39, Oosterhout
