Fruitbomen in de wijk
Van "Doe mee aan de Duurzame Thuis ideeën wedstrijd"
Ga naar het project

Fruitbomen door de wijk heen dat is ons ideaal.
De wijk Slotjes-West ziet het helemaal voor zich: in de lente laten we ons verwonderen door de mooie bloesem en zoemen de bijen en hommels door onze straten van boom naar boom. Daarna zien we de appels en peren langzaamaan steeds groter worden en leren de kinderen uit de wijk hoe fruit groeit. Aan het begin van de herfst, verzamelt de wijk zich voor het Oogstfeest en gaan we samen plukken. Aan lange tafels wordt het vers geplukte fruit in stukken gesneden en daarna in de pakken gedaan om zo met elkaar verse jam te maken.
Dit plan is haalbaar en schaalbaar.
Met het winnen van dit budget kunnen we dit idee ook volwaardig uitvoeren. Wij kunnen dan fruitbomen aanschaffen en planten die direct fruit dragend zijn. De wijk is erg bereid om samen te kijken naar geschikte plekken en de bomen ook door de hele wijk heen te verspreiden. Bij succes kunnen er elk jaar op bijvoorbeeld de nationale Boomplantdag weer enkele bomen worden bij gepland.
Kennis over snoeien moet te vinden zijn in de eigen wijk en met een kleine groep mensen kan het snoeien gerealiseerd worden.
Deze bomen gaan voor verbinding zorgen. Deze bomen worden oud en die blijven in de wijk. Mensen verhuizen misschien maar juist die boom en de activiteit die het plukken met zich meebrengt blijft en zal mensen verbinden. Of je nu al jaren in de wijk woont of er nieuw komt wonen. Een fruitboom in de wijk is van iedereen. Je mag er van plukken en je kan dat ook samen doen.
Zo wordt onze wijk nog meer een duurzaam thuis, een plek om graag te zijn!
Stem op ons en kom je verwonderen!
