Ga naar de hoofdinhoud

Fruitbomen in de wijk

Van "Doe mee aan de Duurzame Thuis ideeën wedstrijd"

Ga naar het project

Fruitbomen door de wijk heen dat is ons ideaal.

De wijk Slotjes-West ziet het helemaal voor zich: in de lente laten we ons verwonderen door de mooie bloesem en zoemen de bijen en hommels door onze straten van boom naar boom. Daarna zien we de appels en peren langzaamaan steeds groter worden en leren de kinderen uit de wijk hoe fruit groeit. Aan het begin van de herfst, verzamelt de wijk zich voor het Oogstfeest en gaan we samen plukken. Aan lange tafels wordt het vers geplukte fruit in stukken gesneden en daarna in de pakken gedaan om zo met elkaar verse jam te maken.

Dit plan is haalbaar en schaalbaar.

Met het winnen van dit budget kunnen we dit idee ook volwaardig uitvoeren. Wij kunnen dan fruitbomen aanschaffen en planten die direct fruit dragend zijn. De wijk is erg bereid om samen te kijken naar geschikte plekken en de bomen ook door de hele wijk heen te verspreiden. Bij succes kunnen er elk jaar op bijvoorbeeld de nationale Boomplantdag weer enkele bomen worden bij gepland.

Kennis over snoeien moet te vinden zijn in de eigen wijk en met een kleine groep mensen kan het snoeien gerealiseerd worden.

Deze bomen gaan voor verbinding zorgen. Deze bomen worden oud en die blijven in de wijk. Mensen verhuizen misschien maar juist die boom en de activiteit die het plukken met zich meebrengt blijft en zal mensen verbinden. Of je nu al jaren in de wijk woont of er nieuw komt wonen. Een fruitboom in de wijk is van iedereen. Je mag er van plukken en je kan dat ook samen doen.

Zo wordt onze wijk nog meer een duurzaam thuis, een plek om graag te zijn!

Stem op ons en kom je verwonderen!

Reacties(8)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Profiel van Anja Kieboom
Geplaatst door:Anja Kieboom
2 jaar geleden
Super mooi plan om de buurt groener te maken en beter voor de nuttige insecten.
  • 1 like
Zo’n gaaf initiatief Nienke! Het hele jaar genieten met de fruitbomen en bewoners in onze wijk!
  • 1 like
Profiel van Nienke Fluitman
Geplaatst door:Nienke Fluitman
2 jaar geleden
@Marie-Cecile Donders Dank je wel! Ik zie het helemaal voor me in onze wijk met al die bezige bijen die we hebben ;-) Gaan we de echte bijen helpen en zij weer ons!
  • 1 like
@Nienke Fluitman Ja precies, mooi gezegd! 🐝😃
  • 1 like
Wel graag kleine bomen, want een trap is voor mij te gevaarlijk.
  • 1 like
Profiel van Nienke Fluitman
Geplaatst door:Nienke Fluitman
2 jaar geleden
@Corry van den Boezem gaan we regelen! Of we laten de jeugd klimmen en aan de bomen schudden, wij vangen de appels wel op samen!
    Profiel van Nienke Fluitman
    Geplaatst door:Nienke Fluitman
    2 jaar geleden
    Wij gaan natuurlijk pannen gebruiken en geen pakken! Om zo met elkaar verse jam te maken. ;-)
      Profiel van Jose Huijben
      Geplaatst door:Jose Huijben
      2 jaar geleden
      @Nienke Fluitman mooi plan. Samen gaan we dit doen.
      • 1 like

      Delen

      Geplaatst door

      Huidige status

      voorgesteld