Fietersstroken en meer aansluitingen op de Rijksweg
Van "Verkeersonderzoek Dorst"
Ga naar het project
Het verkeer in Dorst kan zeker verbeterd worden. De Spoorstraat is nu erg smal, waardoor auto's (en zwaarder verkeer) en fietsers elkaar in de weg rijden, wat leidt tot gevaarlijke situaties (zoals inhalen waar dat eigenlijk niet kan). Wellicht is het een idee om de Spoorstraat (en de Wethouder van Dijklaan) iets te verbreden met aparte fietsstroken.
Daarnaast zijn er in Dorst veel wegen die (voor het gemotoriseerde verkeer) 'nergens' heen gaan (Parallelweg, Boslaan, Oude Tilburgsebaan, Baarschotsestraat, Vijftig Bunderweg). Voor de doorstroming en de verkeersveiligheid in het dorp zou het wellicht beter zijn om meer verbindingen met de doorgaande wegen aan te leggen. Denk aan een rotonde in de Rijksweg ter hoogte van het Sint Jorisveld (vanaf de Oude Tilburgesebaan / Breedvenweg) en een rotonde ter hoogte van de Akkerweg / Broekstraat. Zo hoeft niet al het verkeer door het dorp naar de verkeerslichten te rijden. Dat neemt druk en risico's weg in de omliggende straten. Het is ook een goede voorbereiding op toekomstige woningbouw (zoals Dorst-Oost). Het stimuleert bovendien het doorgaande verkeer op de N282 om ook echt 50 kilometer per uur te rijden.
